Есе

             Есе

            Перша школа! Якою світлою мрією вона була для молодих мешканців майбутнього наддніпрянського міста Комсомольська! В далекому 1961 році на  піщаних берегах Дніпра вирувало життя: встановлювались перші палатки, зводились невеликі будиночки адміністрації, клубу, дитячого садочку, розбивались перші вулиці, ешелонами йшла техніка для майбутнього гірничо-збагачувального комбінату та щодня прибували добровольці з усіх куточків великої країни. Тому вже через півроку надзвичайно гострою стала потреба у великій школі.  Молодий ентузіазм, невичерпна енергія, робота в три зміни  — і в центрі міста виросла найвища споруда — триповерхова красуня школа. Вона стала центром життя молодого міста — вдень тут навчались діти, увечері за парти сідали будівельники, співала та танцювала молодь, записувалось у бібліотеку старше покоління. 
           Чи могли першопрохідники Комсомольська подумати, що через 30 років виникне загроза закриття першого навчального закладу міста у зв’язку із скрутним становищем міського бюджету. Протягом двох років ця загроза була реальною. Поступово йшли зі школи кращі вчителі, зменшувалась кількість учнів, за рейтингом міських конкурсів, змагань та олімпіад заклад посідав останні місця.   
          У 2002 році була зроблена перша спроба цілісного аналізу ситуації, що склалася в школі. Як новопризначений директор школи, я запропонувала кілька варіантів виходу з кризи, одним із яких була зміна статусу навчального закладу як школи з поглибленим вивченням економіки і права. Рішенням виконкому була затверджена нова редакція Статуту школи, яка суттєво посилила  відновлювальні процеси в закладі. П’ять років знадобилось для того, щоб вивести школу із кризи, забезпечити її діяльність у режимі функціонування. Напрацьований потенціал заклав основи переходу навчального закладу в режим розвитку. Та чи готовий був колектив до таких змін? Частина педагогів не розуміла потреби в нововведеннях. Проблема, що виникла, вимагала ефективного вирішення, адже від подальшого вибору залежала траєкторія руху школи.
             Сьогодні, озираючись назад, розумію, що ідея стратегічного розвитку навчального закладу, яку я запропонувала колективу, стала вирішальною для його результатів та перспектив.  
             Отже, стратегія. Стратегія — це специфічний управлінський план дій, спрямованих на досягнення встановлених цілей. Вона визначає, як організація функціонуватиме та розвиватиметься, а також яких організаційних і функціональних заходів і дій буде вжито для того, щоб організація досягла бажаного стану.
            Аналіз теоретико — методологічних основ управління розвитком навчального закладу став основою магістерської дипломної роботи на тему: «Стратегічне управління розвитком навчального закладу», яку я захистила у 2010 році в Університеті менеджменту освіти НАПН та основою  моделі управління стратегічним розвитком у  Комсомольській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1, для якої було обрано класичний процес стратегічного управління навчальним закладом (За Месконом М., Мінцбергом Г., Ансоффом І.)  і відповідно було визначено та реалізовано його етапи. Так ми зробили наступне:
- визначили місію організації шляхом опитування учасників навчально-виховного процесу та його аналізу та ув’язали її з Концепцією розвитку школи;
- визначили цілі організації та систематизували їх, об’єднавши у групи та розподіливши по функціональних рівнях, тобто, сформували «Дерево цілей закладу» (За Колпаковим В.М. і Дмитренком Г.А.);
- провели аналіз внутрішнього середовища застосувавши SWOT — аналіз та визначили сильні і слабкі сторони організації;
- проаналізували  зовнішнє середовище, застосувавши такі методи збору інформації: опитувальники, проведення інтерв'ю, збори учасників навчально-виховного процесу, неформальні техніки, техніки Дельфі;
- обрали стратегію управління за результатами і оформили її в Стратегічний план розвитку Комсомольської ЗОШ №1;
- розробили систему оцінки й контролю за запровадженням управління стратегічного розвитку. (На основі методик оцінки управлінської діяльності Зверевої В.І., Єльнікової Г.В., Третьякова П.І.);
            При виборі підходів до управління розвитком закладу ми виходили з  позицій Мармази О.І., яка вважає, що управління має бути партисипативним, цільовим, системним, випереджаючим. Обравши домінуючим партисипативне управління, залучили до процесу управління розвитком закладу  учнів, батьків та вчителів шляхом анкетування та участі в фокус-групах, формулюванні стратегічної мети та цілей організації.
Для аналізу проблем та формулювання пріоритетів були сформовані фокус-групи, в яких проводилась ґрунтовна робота над визначенням майбутнього образу школи (якою її хочуть бачити учні, вчителі, батьки), стратегічних цілей, досягнення яких забезпечить набуття школою визначеного  образу, логічних послідовних заходів, спрямованих на досягнення цих цілей. 
В основу плану покладено місію  школи, яка  полягає в тому, щоб створити найбільш сприятливі умови розвитку  для всіх дітей з урахуванням їхніх схильностей та здібностей шляхом уведення в навчально-виховний процес інноваційних методик навчання й виховання, збереження та примноження шкільних традицій, заснованих на національних та патріотичних засадах, створення умов для максимального розкриття творчого потенціалу, комфортних умов для розвитку особистості дитини.
              Розробляючи проект плану розвитку школи, ми виходили з того, що він має бути конкретним, цілеспрямованим, досяжним та акцентованим на кількох найважливіших для закладу пріоритетах. 
  На шляху до реалізації визначеного майбутнього були розроблені наступні пріоритетні напрямки:
- розвиток освітніх послуг та підвищення їх якості у відповідності із освітніми стандартами; 
- створення умов для розвитку обдарувань кожного учня закладу; 
- розвиток освітньо-інформаційного простору закладу; 
- створення комфортних умов навчання та перебування у закладі для всіх учасників навчально-виховного процесу; 
                У рамках кожного пріоритетного напрямку розроблені конкретні завдання, визначено терміни виконання та закріплено відповідальних осіб.
 Для запровадження та реалізації стратегічного плану  ми застосовуємо  нові управлінські технології: технології контролю, технології фінансового менеджменту,  технології управління персоналом.
             Одним із стратегічних напрямків розвитку навчального закладу є підвищення якості знань учнів. Якість освіти — інтегральна характеристика системи освіти. Вона відображає ступінь відповідності реальних освітніх процесів нормативним вимогам, соціальним і особистісним очікуванням. Якісний рівень освіти забезпечується у світі за допомогою відповідних механізмів моніторингу.
         Для створення власної системи ми визначили напрямки моніторингу: моніторинг управлінської діяльності; моніторинг професійної майстерності; моніторинг виховної роботи; моніторинг якості освіти. Розглядаючи якість освіти на рівні нашого навчального закладу, ми визначили такі індикатори аналізу: підготовка випускників; якість змісту освіти; склад і характеристика кадрового потенціалу; матеріально — технічна база; показники здоров’я тощо. Аналіз навчальної діяльності закладу свідчить про якісне зростання її результатів: так, за п’ять останніх років   збільшилась кількість учнів у школі більш ніж на сто осіб, підвищився рівень знань учнів на 12%, збільшилась кількість переможців ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад (8 переможців у 2012-2013р.р.) та Малої Академії наук (5 переможців у 2012-2013р.р.) , зросла кількість учнів, що вступають на державне замовлення до вищих навчальних закладів на 25% , зміцнилася матеріальна база школи (залучено 2 млн.грн. спонсорських коштів протягом 2012-2013р.р)
         Для розв'язання одного з основних завдань сучасного загальноосвітнього навчального закладу — підготовки випускників до життя в інформаційному суспільстві — забезпечуємо високу якість інформаційного середовища. Єдине інформаційне середовище ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 — це система, в якій на інформаційному рівні задіяні всі учасники освітнього процесу: адміністрація закладу — вчителі — учні — батьки та включає технологічні, інформаційні та організаційні ресурси. 
          З метою розширення інноваційного простору навчального закладу, його наукового супроводу, розроблення і апробації нових моделей навчальної діяльності ЗОШ №1 уклала угоду про науково-технічне співробітництво з Інститутом інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Предметом угоди є здійснення експериментальних досліджень та втілення в практику надбань передової педагогічної науки, інновацій та технологій, створення на базі школи науково-методичного майданчика з питань вдосконалення змісту освіти, впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес.
          Добре розуміючи, що без відповідного матеріально-технічного забезпечення інформаційне середовище розвивати складно, я звернулась за спонсорською підтримкою до Благодійного Фонду Полтавського гірничо-збагачувального комбінату, за сприяння якого ми отримали 53 комп’ютери, моноблоки, iPad з ліцензованим програмним забезпеченням, 7 мультимедійних комплексів із мультимедійними дошками, Хbox, 6 комплектів робототехніки, організували три зони wi-fi, установили супутникове телебачення.  
             В школі створено п’ять  сучасних кабінетів: інформаційних технологій, ІТ-центр, 3D-кінотеатр, кабінет фізики, apple-клас. Така база дає можливість вчителям закладу на найсучаснішому рівні формувати  інформаційно-комунікаційні компетентності в процесі навчання та самонавчання інформаційним технологіям, а також здатність до виконання освітньої діяльності за допомогою інформаційних технологій. Учителі створюють власні сайти, активно використовують хмарні сервіси. Я маю власний хмарний офіс на платформі Майкрософт, де зберігаються мої документи, фотографії, наукові розробки, плани і проекти, доступ до яких можу надати колегам для підготовки, обговорення спільного проекту чи управлінського рішення.
            Але знаєте, що сказав Крег Баррет – голова ради директорів корпорації Intel? Він говорив: «Дива в освіті творять не комп’ютери, а вчителі». Чи творять дива вчителі першої школи? Так! Відкриває своїм учням чарівний світ фізики заслужений учитель України Залізняк Сергій Володимирович, віртуозно володіє комп’ютером і панує в інтернеті Роман Олександр Анатолійович, найзрозуміліше пояснює найскладніші математичні задачі Ватлін Микола Васильович, найкращі вірші пише Снісар Валентина Вікторівна, критичне мислення та дебати – ось родзинка Процюк Лариси Олексіївни, створювати своїми руками шедеври навчає учнів Шахман Юля Миколаївна. Список творчих учителів школи можна було б продовжувати далі.
Пріоритетним напрямком діяльності адміністрації школи, директора школи є створення умов для розвитку професійних якостей учителя: це і технічне оснащення навчальних кабінетів, наочне обладнання, навчальна та педагогічна література, можливість участі у семінарах, стажуваннях, проектах різного рівня, а також можливість вибору напрямку творчої роботи в школі.
           Педагогічний колектив активно ділиться набутим досвідом зі своїми колегами. Тільки за останні 5 років на базі школи відбулися 1 міжнародний, 2 всеукраїнські та 5 обласних семінарів. Працює авторська творча майстерня заслуженого вчителя України Залізняка С.В.
Аналіз діяльності закладу  свідчить про зростання значень більшості показників, які було визначено в якості критеріїв стану навчально-виховного процесу, кадрового забезпечення, економічної діяльності, іміджу закладу, взаємодії з оточенням. Значно зросла зацікавленість учнів у діяльності органів шкільного самоврядування, покращився морально-психологічний клімат у школі, підвищився якісний склад педагогічного колективу, підвищився рівень застосування інноваційних технологій в закладі, на три позиції піднявся рейтинг школи в місті за підсумками 2012-2013 навчального року, що свідчить про діяльність закладу в режимі розвитку. Управлінська діяльність набула ознак системного стратегічного характеру.  Школа активно реалізує місію створення  нового освітнього середовища, де панує атмосфера педагогічної творчості вчителів, учнів і батьків.
              Сьогодні Комсомольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 з поглибленим вивченням економіки і права — сучасний освітній заклад, який успішно запроваджує інновації в навчально-виховний процес. У 2011 році школа атестована з відзнакою, здобула звання Флагмана освіти України. Вона стала лауреатом ІІІ Mіжнародної виставки «Сучасна освіта України», переможцем обласного конкурсу підготовки моделі успішного випускника, активним учасником національного проекту "Школа майбутнього, школа для майбутнього: розвиток школи на місцевому рівні”. Ми гордимося випускниками школи, які збудували місто й успішно працюють на гірничо-збагачувальному комбінаті. За даними відділу кадрів Полтавського гірничо-збагачувального комбінату станом на 12.10.2013р. 25% управлінського персоналу – випускники першої школи. Відомими стали випускники школи авіаконструктор Сізінцев Віктор, професор Дрезденського Університету Макаров Денис, голова Київської міської адміністрації Попов Олександр. 
             Сьогодні ми можемо запевнити першобудівників міста Комсомольська: перша школа зростає і розвивається! З надією і сподіванням навчаємо сьогоднішніх школярів – наше майбутнє, майбутнє нашої України.
     
Понеділок, 29.04.2024, 06:47
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Форма входу
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 118
Друзі сайту
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright NTyagay © 2024